Wednesday, May 25, 2016

PARAMALANG; REVIEW NOVEL SENDIRI, TAK MALU! (Ye, gua tulis blog balik sebab baru ingat password)


“Kadang-kadang kehidupan layan kau macam hanjeng. Kadang-kadang hidup layan kau macam taik. Tapi kalau kau tak bangkit melawan, kau memang bangang! Life goes on la kan?” Kata Ujang dalam novel ini. Aku rasa dailog ni ‘pretty much sums up’ apa yang aku nak sampaikan dalam novel ni. Bunyinya agak kasar, tapi tu lah kehidupan kan? Ye tak?

Sebenarnya, bila orang dok tanya buku aku tentang apa, aku mula gelabah nak jawab. Sebab aku tak tau nak terangkannya dalam beberapa patah perkataan. Bini aku kata, cakaplah tentang harapan. Ya ‘harapan’, sebahagian besar isi buku tersebut adalah pasal ‘harapan’. Agaknyalah.

Kalau aku boleh bercerita secara ringkas, buku ni adalah bercerita tentang ‘dua’ cerita. Ok- Satu cerita adalah tentang seorang lelaki 40an bernama Allan yang kehilangan keluarganya dalam satu kemalangan jalan raya di borneo. Dia kembali ke Kuala Lumpur dan menemui sahabat-sahabat lamanya dan berjumpa dengan ‘old flame’, Michelle, yang pernah dicintainya. Pertemuan dengan wanita itu membuatkan dia ‘hidup kembali’, namun Michelle atau Zahra tidak dapat menerimanya kembali. Pertamanya, mungkin kerana anutan kepecayaan barunya dan keduanya kerana kesihatannya tidak membenarkan dia untuk menerima Allan. (Mak ai, clichenya, dengar pun bosan kan? Sabar anak muda, baca dulu).

Keduanya watak remaja 16 tahun Sani dan rakan baiknya Bryan Yap atau dipanggil Brahim oleh rakan terdekat, seorang pemain dram kugiran D-beat Punk Rock yang terperangkap dan diburu oleh ahli kumpulan kongsi gelap. (Kisah bagaimana kadang-kala keakraban persahabatan boleh menyebabkan hidup kau jadi macam lahanat.)

Mereka semua ni bertemu bila Allan menjadi guru sementara di sebuah swasta di Petaling Jaya. Hubungan mereka menjadi akrab dan babak-babak seterusnya berkisar di sekitar watak-watak ini.

Aku tak bercadang menceritakan novel ini panjang lebar. Terlalu banyak cerita di dalamnya. Kau kena, maaf, pembetulan, ‘anda’ kena bacanya sendiri.

Kalau  anda mahukan action, entah berapa kali pergaduhan berlaku dalam cerita ini. Jika anda mahukan kesedihan, cerita ini penuh dengan kesedihan. Kalau anda mahukan romance, ya ada jugak. Kalau anda mahukan attitude, ya novel ini adalah untuk anda.

Dari watak Sani, anda akan dapati dia seorang yang membenci datuknya, seorang ahli korporat terkenal, yang tidak pernah ingin berdamai dan bersetuju  dengan ibu Sani yang dulu mengahwini arwah bapa Sani (Ibunya kini bersuami baru. Dan beranak pinak lain dah pun. Dah la mak dia kena bela bapakanya yang tak bekerja sebab stroke) dan membiarkan mereka dalam kesempitan hidup, tinggal di flat sempit di pinggir KL. Helmi pulak, abang kepada Sani telah ‘punah’ kerana dadah dan telah hilang entah ke mana, maka Sani dihantar ke sekolah swasta dengan harapan Sani tidak mengikut jejak Helmi. Helmi pulak tidak asing dengan dunia kongsi gelap yang Sani dengan tidak sengaja terlibat ke dalamnya. Dia pulang satu hari dengan keadaan bersih (dari ketagihan dadah), dan cuba menyelesaikan masalah Sani dengan caranya sendiri.

Dari watak Bryan, anda akan dapati hubungan ibu-bapanya hambar akibat adiknya pengidap autism. Autism menyebabkan bapanya menjauh dan ibunya menderita akibat depression.Bukan sekali ibunya cuba membunuh diri akibat kemurungan, dan seperti Sani yang membenci datuknya, dia telah lama hilang hormat terhadap bapanya.

Allan, hmmm..Allan, terlalu banyak cerita nak ditulis di sini. (Aku tulis Bahasa skema ni, tapi bukunya tak ye!)

Aku rasa novel ni adalah meraikan budaya Malaysia.Maksud aku watak-wataknya. Antara watak utamanya saja bukan Melayu. watak-watak lain pun, Bryan, Joan, Uncle Saga- bukan Melayu. Aku nak pecahkan norma yang orang Melayu tulis watak melayu saja jadi hero. Dan yang cliche- yang bukan melayu hadir dalam literasi Melayu sebagai watak tempelan yang bercakap pelat. Malah Bryan (macam jugak sebahagian warga Cina Malaysia yang dipanggil banana -maksudnya kebaratan la, macam pisang, kulit je kuning, isi putih), dia lebih terrer cakap Melayu dan Indon dari berMandarin atau dialek cina yang lain. Namanya pun dipanggil Brahim. Uncle Saga, lagi dasyat, seorang penggunting rambut yang pekat dengan accent Terengganunya. Orang-orang sebegini wujud kan di sekitar kita?

Apa yang mungkin aku cuba bawak jugak adalah underlying theme atau tema yang akan anda dapati secara tidak langsung. Ekstremisme agama, kemiskinan urban, kebebasan media, remaja tanpa hala tuju, kemunduran sistem pendidikan,  stereotyping…semuanya terselit disebalik watak-watak di sini.

Aku cuba paparkan Kuala Lumpur yang pernah aku kenali. Aku dulu nak  menulis tentang setinggan, tapi setinggan dah tak berapa nak ada di KL, maka diubah ceritanya. (Beb, novel ni adalah projek penulisan yang dimulakan 9 tahun lepas, yang baru sahaja disiapkan. Sebelum memulakan penulisan, novel ini ditulis dalam kepala aku jauh lebih lama dari tu). 

Aku nak paparkan KL yang 'kita' kenali.Dari LRT dan pinggan plastik mamaknya, lorong-lorongnya, pengemis jalanan, flat sempit, graffiti, subkultur muda mudinya, dengan kata lainnya, setting Kuala Lumpur yang takkan kau lihat dalam drama 7.30 petang yang lebih cenderung memaparkan lelaki 20 an yang berjaya dan kereta bapak mewahnya.

Sebenarnya aku tak pernah bercadang nak tulis novel pun. Sebaliknya, aku dulu berangan nak jadi independent movie maker. Ini adalah salah satu idea filem aku. Maka aku tulis novel n, plotnya, development ceritanya seperti sebuah filem. Aku tak narrate cerita, sebaliknya watak-watak ni dengan dialog mereka lah yang bercerita untuk aku. Dengan teknik flashback dan sebagainya, kau takkan dapat tahu keseluruhan cerita sehinggalah kau menjengah ke mukasurat-mukasurat akhir.

So ni je yang mampu aku tulis. Ni blog lama aku tapi lama aku tak update sebab hilang password. Macamana aku boleh ingat balik pun aku tak tau. Aku cadang nak tulis cerpen, sajak ngan artikel. Jemputlah jenguh kalua sudi ye. Sekian, terima kasut.

No comments:

Post a Comment